© GLOBAL TECHNICS d.o.o. All rights reserved.
Proizvodi i usluge > Filtracija i separacija ulja > Zašto je potrebna indirektna
filtracija ulja?
Macphersonov dijagram ukazuje na radno vek ležaja u zavisnosti od nivoa filtracije.
Može se lako ideti da se filtracijom 3 µm radni vek ležaja produžuje šest puta u
odnosu na filtraciju od 40 µm, dok se u odnosu na filtraciju od 10 µm produžava za
otprilike 2 do 3 puta.
Industrijska istraživanja pokazuju da je oko 90% svih čestica u ulju sitnije od 10
µm, a oko 30% čestica sitnije od 3 µm. To znači da filterima od 10 µm ne dotaknemo
oko 90% čestica.
Zašto je potrebna indirektna filtracija ulja?
Prljavo ulje je uzrok oko 80% kvarova svih hidrauličkih sistema
Izvori prljavštine
Prljavština je neminovno prisutna u svakom uljnom sistemu. Ona prodire na različite
načine i iz različitih izvora.
Ovo su neki od izvora:
- Prodor čestica i vlage iz spoljašnje sredine (najčešće kroz odušak za vazduh)
- Zaostala prljavština od obrade delova pri proizvodnji
- Prljavština koja ulazi u uljni sistem prilikom remonta ili održavanja
- Unutrašnjost uljnog rezervoara- voda se usled variranja temperture kondenzuje u
uljnom rezervoaru
- Izvršni organi – cilindri skupljaju prašinu na sebe i tokom rada uvlače u sistem
- Čvrste čestice nastale habanjem komponenti sistema
- Proizvodi oksidacije ulja
- Ostaci od sredstva za pranje
Čvrste čestice
Mnogi korisnici opreme smatraju da postojeći filteri u okviru samih sistema mogu
uspešno da se izbore sa prljavštinom koja se javlja u ulju. Medjutim, realnost i
svakodnevni problemi koji se javljaju govore da stvari stoje drugačije. Linijski
filteri (na potisnom i povratnom vodu) su uglavnom površinski i na sebi mogu da zadrže
mehaničke nečistoće, tj. čvrste čestice, samo u maloj količini- najćešće mereno u
desetinama grama, eventualno stotinama. Razlog tome je mala površina kojom zadržavaju
prljavštinu, kao i činjenica da su linijski filteri u granicama finoće od 10 do 30
µm ili više. Standardni C.C. Jensen mogu da zadrže oko 4 kg čvrstih čestica i mogu
se dalje modularno redjajti, tako da mogu zadržati i do 80 kg čvrstih čestica.
Komponenta uljnog sistema
|
Debljina uljog filma µm
|
Rukavac, klizni ležaj, čaura
|
0,5-100
|
Hidraulički cilindar
|
5-50
|
Motor/cilindar
|
0,3-7
|
Servo i proporcionalni ventili
|
1-3
|
Zupčasta pumpa
|
0,5-5
|
Klipna pumpa
|
0,5-5
|
Kotrljajni ležajevi
|
0,1-3
|
Zupčanici
|
0,1-1
|
Dinamički zaptivači
|
0,05-0,5
|
Imajući u vidu da se čestice non stop kreću kroz uljni sistem, one se pod velikim
pritiskom i pri velikim brzinama sudaraju sa komponentama sistema i principom peskarenja
ih habaju. Pored toga, na taj način se stvaraju nove čestice i njihov sadržaj u ulju
se kontinualno povećava.
Najopasnije su čestice koje su manje ili jednake od kritičnih dinamičkih zazora (<5
µm). One imaju sposobnost da prolaze kroz zazore kliznih površina, habaju ih ili
se u njima uklinjavaju. Tako uklinjene čestice postaju katalizator mikroprslina na
površinama koje se kotrljaju preko njih.
Servo ventili imaju kritične zazore od 1 µm do 10 µm i zbog toga su veoma osetljivi
na čvrste čestice. Zato mnogi proizvodjači zahtevaju da novo ulje koje se sipa u
uljne sisteme sa servo ventilima prvo bude isfiltrirano.
Novo ulje ima klasu čistoće ISO 19/17/14, dok je za servo ventile zahtev ISO 16/14/11.
Ovo znači da je zahtev da ulje bude za otprilike tri kalse čistije od novog ulja.
Ovo je realno postići jedino finom filtracijom, a za održavanje ovog nivoa čistoće
je neophodna kontinualna indirektna filtracija.
Da li ste znali da bi kroz pumpu protoka 200 l/min, koja bi radila 8 sati dnevno,
230 radnih dana godišnje, prošlo oko 140 kg prljavštine, ako bi ulje bilo čistoće
klase novog ulja (ISO 19/17/14)?! Ista ta pumpa bi pri istom režimu rada uz uslov
da koristi ulje adekvatno servo ventilima (ISO 16/14/11) progurala oko 17 kg prljavštine.
Treba imati na umu da su hidraulička ulja u radu često klase ISO 21/19/18 ili slično,
a u teškim radnim uslovima i mnogo prljavija od toga.